מחלות כלי דם

מחלות כלי דם הן מחלות שגורמות לפגיעה והפרעה בזרימת הדם בכלי הדם השונים. מדובר במחלות שונות שחלקן קלות אך חלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ואף למוות. הפגיעה בכלי הדם העורקיים גורמת לירידה בהספקת הדם למערכות הגוף השונות. פגיעה בכלי הדם במוח תגרום לאירועים מוחיים וירידה בתפקוד המנטלי; פגיעה בכלי דם כלייתיים תגרום לאי ספיקת כליות; בעורקים הכלילים של הלב – מחלות לב איסכמיות והתקף לב, כאשר ההיצרות בעורקי הרגלים יהיו מחלות כלי דם פריפריות עם קושי בהליכה ,(PVD) דלדול שרירים, פצעים ותהליכי נמק ברגליים.

מחלות כלי הדם העורקיים יכולות להיגרם מגורמים רבים ומגוונים. השכיחים הם עישון, סכרת, יתר לחץ דם, שומנים בדם וחוסר פעילות גופנית, גורמים שניתן להשפיע עליהם. מצד שני קיים גם מרכיב גנטי שלא ניתן להשפיע עליו. גורמים אילו יוצרים פגיעה בכלי הדם והצרות עד לכדי חסימה ע"י פלאק טרשתי המכיל שומנים, תאי דם לבנים ולעיתים סידן. פגיעה זו בכלי הדם נקראת טרשת עורקים (אטרוסקלרוזיס).

הטיפול במחלות עורקיות בכלי הדם יכול להיות ע"י תרופות כגון תרופות המורידות את לחץ הדם, תרופות המשפיעות על הנטייה לקרישיות ייתר כדוגמת אספירין וע"י טיפול להורדת שומנים. בהיצרויות קשות ניתן לטפל ע"י התערבות פולשנית כמו צנתורים בהם בעזרת קטטר (צינורית דקה) בגישה תוך עורקית מרחיבים את כלי הדם באיזור המוצר, או ע"י ניתוחי מעקפים וניתוחים לפתיחת העורק והוצאת הפלק הטרשתי החוסם (ENDARTERECTOMY).

פגיעה בעורקי המוח (אירוע מוחי ודמנציה) – פגיעה ממושכת בזרימה העורקית למוח גורמת לניוון כרוני ואוטמים חריפים. טרשת העורקים המתרחשת עם הגיל בכלי הדם המספקים את המח גורמת לאוטמים קטנים שביטויים הקליני יכול להיות שטיון (דמנציה) – פגיעה בתפקוד מוחי עם ירידה ביכולות קוגניטיביות ומנטליות. כאשר נחסם כלי דם בפתאומיות, בעקבותיו ירידה באספקת הדם לאזור מסוים במוח עלול להיגרם אירוע מוחי איסכמי – (נקרא גם שבץ מוחי – (CVA. הפרעה זו גורמת נזק נוירולוגי היכול להתבטא בצורות שונות בהתאם לאזור שנפגע כגון הפרעה בדיבור, חולשה או שיתוק בפלג גוף וקושי בהליכה.

הטיפול בטכנולוגית Oxypro בה נעשה שימוש בגז אוזון יכול לעזור בשני המצבים בין אם המטופל עבר אוטם חריף ובין אם המחלה היא כרונית ומפושטת. הגמשת הכדוריות האדומות והשיפור בזרימה בכלי דם סמוכים לאזורים הפגועים מאפשרת את צמצום הנזק. ככל שהטיפול באירוע מוחי מוקדם יותר היעילות טובה יותר, כיוון שניתן לצמצם את נרחבות הנזק והיווצרות נמק בלתי הפיך לרקמת המח.

מקרים של נזק ממושך כרוני כתוצאה מאירועים מוחיים חוזרים, מאובחנים לעיתים כאלצהיימר, דמנציה וסקולארית או פרקינסוניזם. במצבים אלה יש ביטוי של ירידה דיפוזית בתפקוד המוחי בשל פגיעה בהספקת הדם. בעזרת הטיפול שלנו אנחנו מצליחים לשפר אותם לעיתים בצורה דרמטית.

פגיעה בעורקי הרגלים (PVD– כאשר יש פגיעה עורקית פריפרית משמעותית אנחנו מזהים זאת ע"י דלדול שרירים וניוון של העור. הביטוי הקליני יכול להיות כאבים בזמן הליכה, תופעה שאנו קוראים לה צליעה לסירוגין (קלאודיקציה)- כאבים קשים בהליכה המכריחים את האדם לעצור עד להקלה בכאב. ככל שמרחק ההליכה עד העצירה קצר יותר חומרת התהליך גדולה יותר. המצב חמור במיוחד כשהכאב מופיע במנוחה, אז גם יש נטייה לפתח פצעים קשי ריפוי ותהליכי נמק קיצוניים שעלולים להביא לקטיעה.

הטיפול בטכנולוגית Oxypro בה נעשה שימוש בגז אוזון יכול לסייע בכל אחד משלבי המחלה. השיפור בגמישות הכדוריות האדומות בטיפול זה מאפשר הזרמת יותר חמצן אל הרקמות ובכך מאפשרים הגדלת מרחקי ההליכה. שיפור הכאב במנוחה ובמקרים קיצוניים כשיש כבר פצעים קשיי ריפוי ותהליכי נמק החולים מצליחים להשיג ריפוי של הפצעים.